serwis zdalny

Utrzymanie przewagi konkurencyjnej na rynku danej branży przemysłowej wymaga nie tylko rozwiniętego parku maszyn oraz stosowania nowoczesnych rozwiązań zwiększających wydajność i optymalizujących produkcję. Duże znaczenie ma regularne przeprowadzanie prac serwisowych. Jest to podstawa w ciągłym funkcjonowaniu danej firmy.

Serwisy specjalistyczne i serwisy zdalne

Ze względu na silną ewolucję technologii w ostatnich latach, maszyny, które pozornie wykonują tę samą pracę, mogą różnić się konstrukcją oraz użytymi częściami. Wraz z pojawieniem się nowych rozwiązań stosowanych w maszynach przemysłowych oraz firm produkujących określone podzespoły, pojawiły się także serwisy działające w wąskiej grupie specjalistycznych urządzeń, które dokonują napraw i są dystrybutorami części zamiennych. Na rynku pojawił się również serwis zdalny, czyli obsługa maszyn bez fizycznej obecności specjalisty. Odbywa się to przy użyciu odpowiednio skonfigurowanego połączenia internetowego. Dzięki niemu można szybko zlokalizować nieskomplikowane usterki oraz zdiagnozować ich przyczyny jeszcze przed wysłaniem ekipy serwisowej do klienta.

Serwisowe czyszczenie

W wielu zakładach przemysłowych można znaleźć maszyny, które pracują niemal bez przerwy. Jednak dla każdego urządzenia trzeba znaleźć czas na regularny serwis. Tego typu prace uwzględniają przede wszystkim wymianę zużytych elementów, mycie, odtłuszczanie i dezynfekcję podzespołów. Regularne czyszczenie zalecane jest w każdym przypadku, lecz operatorzy przeważnie nie mają wiedzy ani uprawnień do tego, aby rozebrać maszynę na części i oczyścić ją w miejscach trudno dostępnych. Czasem okazuje się, że nieprawidłowe działanie jest związane jedynie z nagromadzonym brudem. Podzespoły maszyn mogą być zabrudzone wiórami drewna, opiłkami metalu, a także drobinkami i pyłem innych materiałów. Brak regularnego czyszczenia może doprowadzić do nieprawidłowej pracy lub zapchania się i wyłączania maszyny.

Zminimalizowanie występowania usterek

Każda maszyna stosowana w produkcji musi mieć instrukcję obsługi, w której znajdują się informacje na temat częstotliwości serwisowania, sposobu przeprowadzania przeglądów, czyszczenia wybranych układów oraz wykonywania podstawowych napraw. Można w nich przeczytać także informacje dotyczące używanych części zamiennych oraz płynów, które są zalecane przez producenta. Najlepiej jest trzymać wszystkie instrukcje w jednym miejscu, aby w razie potrzeby móc szybko do nich zajrzeć i zlokalizować problem. Nawet niewielka awaria może spowodować przestój, który wygeneruje spore straty. Regularne serwisowanie maszyn pozwala je zminimalizować i wykryć możliwie szybko. W przeciwnym wypadku może dojść do sytuacji, w której maszyna zatrzyma się w najmniej spodziewanym momencie, a zdiagnozowanie problemu i naprawa zajmą kilka dni. Niektóre awarie dodatkowo mogą spowodować zagrożenie życia. W firmie, która dba o swój wizerunek, nie może dochodzić do takich sytuacji.